Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  مسكات چيست؟ مسكات چيست؟

طرح و ساخت پرسا

مسكات چيست؟

​ معرفي مسكات 
مسكات براساس تعاريف رايج در رشته گرافيك به كاراكتر تصويري گفته مي‌ شود كه مي‌ تواند شخصيت انساني، حيواني يا يكي شي را دارا باشد و به عنوان لوگو يا نماد يك سازمان معرفي گردد.

علت اينكه برخي شركت‌ ها به جاي لوگو خود يا در كنار لوگو خود به مسكات روي مي‌ آورند اين است كه شخصيت تبليغاتي مي‌ تواند مانند كتاب قصه بيان كننده داستان يا داستان‌ هايي در ارتباط با محصول يا مجموعه باشد.

در نتيجه اين نماد بهتر از هر شرايط ديگري در ذهن مخاطب قرار خواهد گرفت.

مسكات در واقع يك شخصيت طراحي شده است كه مي‌ تواند معرف يك برند باشد. هر شركتي مي‌ تواند از كاربردهاي مسكات براي بازاريابي قوي‌ تر بهره ببرد. در اين روش شركت‌ ها با استفاده از طراحي يك شخصيت واقعي يا خيالي، جاندار يا غير جاندار و يا هر خلاقيت ديگري اقدام به طراحي يك لوگوي مسكات مي‌ نمايد كه اين لوگو در آينده تبديل به داستان آن‌ ها خواهد شد. لوگو مسكات يك لوگوي منحصر به‌ فرد است كه كم‌ كم تبديل به يك طرح نوستالژي براي مخاطبان خواهد شد به طوري كه هر فرد با ديدن مسكات به ياد برند موردنظر خواهد افتاد و اين امر موجب ماندگاري برند در ذهن مخاطبان مي­گردد.

مسكات و يا MASCOT را مي‌ توان نوعي شخصيت طراحي شده دانست كه مي‌ تواند معرف يك برند خاص باشد. از مسكات مي‌ توان در بازاريابي انواع محصولات تجاري، استفاده كرد. در حقيقت بسياري از شركت‌ هاي بزرگ تجاري براي لوگوي مسكات، به طراحي يك شخصيت خيالي و يا واقعي دست مي‌ زنند. در يك ديد كلي، مسكات نوعي شخصيت تبليغاتي است كه اثرات مهمي بر بازاريابي و برندينگ سازمان­ ها دارد.

اثرات مسكات بر برندينگ سازمان­ ها
منحصر به فرد بودن برند

با استفاده از اين عنصر در تبليغات و بازاريابي، مي­توان برند را در ميان ديگر برند ها به صورت برجسته ­تري نمايش داد، به طوري كه تاثير ماندگار تري در ذهن مخاطبان برند داشته باشد.

شخصيت بخشي به برند

با ايجاد كردن و طراحي يك شخصيت تبليغاتي، برند به چهره‌ اي با ويژگي‌ هاي خاص، مبدل خواهد شد. اين عامل باعث مي‌ شود تا ارتباط فيزيكي و عاطفي بيشتر و بهتري با مخاطبان به وجود آيد. با بكارگيري مسكات در بازاريابي و تبليغات، برند داراي ويژگي برجسته­اي خواهد شد. با اضافه كردن مسكات به تيم تبليغاتي و بازاريابي مي‌ توان چهره‌ اي كاملا دوستانه در تجارت برند معرفي كرد و از طريق شخصيت پردازي اين چهره، ويژگي‌ هاي مد نظر را در اين چهره تبليغاتي، پياده سازي نمود.

ماندگاري برند در ذهن مخاطب

تاثيري كه مسكات تبليغاتي بر روي برند مي‌ گذارد از بعد روانشناسي مشتري قابل بررسي است. افراد با ديدن مسكات خاص يك برند، آن را خواه و ناخواه در ذهن خواهند سپرد. حال اگر طرح درست و اصولي براي مسكات يك برند انتخاب شده باشد، اين ماندگاري در ذهن هر بار بيشتر و بيشتر مي‌ شود. به دنبال ماندگاري تصوير در ذهن مشتري و كاربر، اعتماد ميان مخاطبان و برند ايجاد مي­گردد. همين اعتماد منجر به خريد، ترافيك سايت، حمايت، سوشيال سيگنال، وفاداري و بازاريابي دهان به دهان برند خواهد داشت. مطالعات نشان داده است كه مشتريان، كسب و كارهاي داراي مسكات را قابل اعتمادتر و اصيل‌ تر تلقي مي‌ كنند. از طرفي ماندگاري تصوير در ذهن انسان، بيشتر از متن و شعار است. براي همين به آن مي‌ توان به چشم تكه‌ اي از پازل برندينگ نگاه نمود.

ويژگي‌ هاي مسكات
تقويت كردن ارتباط با مخاطب

يكي از ويژگي‌ هاي اساسي مسكات‌ ها اين است كه اين نوع از نمادها و نشان‌ ها، روش ارتباطي مفيدي بين كاربر يك محصول و خود محصول، ايجاد خواهد نمود. در حقيقت با به كارگيري اين امكان، مي‌ توان به سرعت، به انتقال پيام به مخاطب دست زد و از تاثير آن نيز مطمئن بود. مسكات‌‌ ها داراي اشكال مختلفي هستند و به شيوه‌ هاي مختلفي، طراحي مي‌ شوند. اين عناصر مي‌ توانند با استفاده از حالت‌ هاي متفاوت، طراحي شوند. از جمله، اين نمادها مي‌ توانند با حالت‌ هاي مختلف چهره، پيام‌ هاي بصري ويژه‌ اي را به وجود بياورند. از طرف ديگر با استفاده از امكانات گرافيكي، مي‌ توان خلق و خوي مد نظر كاربر را نيز به اين شخصيت‌ ها اضافه كرد.

شخصيت پردازي مناسب

از جمله ويژگي‌ هاي مسكات‌ ها اين است كه اين عناصر، بايد بازتاب دهنده كليه خصوصيات يك كاراكتر باشند. از طرف ديگر، لازم است در طراحي اين نمادها، از كليه روش‌ هاي لازم براي رتبه بندي محصول مورد نظر يك برند استفاده شده باشد. براي طراحي اثر بخش اين نمادها و شخصيت پردازي بهتر، مي‌ توان از چهره‌ هاي جذاب و به ياد ماندني استفاده كرد.

جذابيت

مسكات‌ ها مي‌ توانند محرك‌ هاي احساسي خاصي را در ذهن مخاطبان به وجود آورند و از طرف ديگر، به هم زباني يك برند با كاربر، كمك كنند. اين عامل نيز موجب مي‌ شود تا يك محصول به عنوان محصولي كاربر محور، شناخته شود.

ماندگاري در ذهن مخاطب

به طور معمول، تصاوير بيشتر از متون، در ذهن‌ ها جاي مي‌ گيرند و مسكات‌ ها به دليل اينكه تصاويري هستند با ويژگي‌ هاي انساني، مي‌ توانند تمامي حافظه كاربران را اشغال كنند و در آن، باقي بمانند.

تفاوت مسكات با كاراكتر
مسكات، در حقيقت نوعي كاراكتر است كه از آن، در زمينه تبليغات و بازاريابي محصولات تجاري، استفاده مي‌ شود. اين نماد، قرار است براي برند و محصول، خوش شانسي به همراه داشته باشد. به ويژه، شخصيتي كه قرار است به يك سازمان و يا لوگو و يا رويدادي خاص، مرتبط باشد. بنابراين مي‌ توان گفت خلق يك كاراكتر و خلق يك مسكات، با يكديگر داراي تفاوت‌ هايي است. در حقيقت لازم به ذكر است كه تفاوت عمده اين دو، در اين است كه مسكات‌ ها داراي بهره برداري‌ هاي متنوعي هستند. بنابراين لازم است حتما با ذاتي كاملا كاربردي، طراحي شوند.

اصول طراحي مسكات
يكي از نكات مهمي كه در انتخاب مسكات يك برند بايد مورد توجه قرار گيرد، اصول طراحي مسكات برند است، كه در ادامه به اختصار به معرفي اين اصول پرداخته مي­ شود.

انتخاب نوع كاراكتر مسكات برند

نوع كاراكتر بايد كاملا متناسب با نوع كسب و كار، خدمات و محصولات برند باشد. در اين راستا، هماهنگي و مشابهت نوع مسكات با نوع برند، قدرت آن را در پروسه بازاريابي و برندينگ چند برابر خواهد كرد.

انتخاب استراتژي توليد محتوا

قرار است اين شخصيت برند چه كارهايي براي كسب و كار برند انجام دهد؟ در قدم نخست مي­بايست يك پلن بازاريابي اصولي و گام به گام بايد براي آن طراحي گردد. نوع فعاليت مسكات، پلتفرمي كه در آن به كار برده مي‌ شود از جمله سايت، اينستاگرام، يوتيوب و …

و اينكه آيا براي معرفي محصول به كار مي‌ رود يا وظايفي گسترده‌ تر را بر دوش خواهد داشت؟ اين هم بخشي از طراحي اصولي كاراكتر تبليغاتي مسكات خواهد بود.

انتخاب گريم و حالات بدني و ظاهري

در اين مرحله مي­­بايست نوع حالات بدن، طرز راه رفتن، ايستادن، حالات چهره، رنگ و … را نيز به خوبي تعريف نمود. چرا كه در اين مرحله شخصيت خاص برند ايجاد خواهد شد.

طراحي نهايي

در نهايت نيز طرح‌ هاي نهايي مورد تاييد بايد در حالت‌ هاي مختلف وارد برنامه‌ ها و نرم‌ افزار هاي تخصصي شوند. تمامي طرح­ها مي­بايست قابليت به كار رفتن در لوگو موشن، انيميشن و موشن گرافي را داشته باشند.

انواع مسكات برند
مسكات انساني

اين نوع كاراكتر مي‌ تواند يك شخصيت واقعي را نمايش دهد. مانند مسكات KFC كه شخصيت بنيان‌ گذار آن يعني Colonel Sanders است. يا اينكه از يك شخصيت انساني و غيرواقعي براي طرح استفاده كرد. مانند سوپر قهرمان mr.Clean

مسكات حيواني

شخصيت‌ هاي حيواني به طور گسترده در طراحي مسكات برند به كار مي‌ روند. برخي از برندها از يك حيوان خاص براي مسكات خود استفاده مي‌ كنند چرا كه ارتباط قوي ميان شخصيت حيواني و محصولات آن‌ ها وجود دارد. مانند شير و گاو كه در برندهاي محصولات لبني داخل كشور خودمان نيز زياد به كار مي‌ رود. يا گربه به خاطر طناز بودن و سگ به خاطر وفادار و بازيگوش بودن. يك نمونه عالي از مسكات حيواني، محصولات پنيري Fromageries Bel است كه يك گاو ماده خندان به زيبايي براي آن طراحي شده است.

مسكات اشيا

مسكات اشيا نيز به دو گروه تقسيم مي­شود. در دسته اول، از شي به‌ عنوان ساختن بدنه كاراكتر استفاده مي‌ شود. مانند كاري كه برند Michelin Man كرده و بدن كاراكتر از تعدادي تاير ساخته شده است. در دسته دوم، به اشيا حالت زنده بودن (صورت و دست و پا) داده مي‌ شود. مانند آن چيزي كه در شكلات‌ هاي سخنگوي برند M&M مي‌ بينيم.

چه برند هايي مي‌ توانند از مسكات استفاده نمايند؟
اما چه برندها و چه نوع شركت‌ هايي مي‌ توانند از اين قابليت به عنوان معرف برند خود استفاده نمايند؟ يكي از مزيت‌ هاي اصلي چنين طرحي در اين است كه هيچ محدوديتي از اين بابت وجود نداشته و هر توليد كننده‌ اي با هر نوع محصولي كه دارد مي‌ تواند از طراحي لوگو مسكات براي برندينگ خود بهره ببرد.

وجود تجربيات موفق در ميان برند هاي گوناگون مانند شركت‌ هاي غذايي، الكتريكي، توليد لوازم خانگي، شبكه‌ هاي تلويزيوني، شركت‌ هاي تجاري، توليد كننده‌ هاي لباس و محصولات ورزشي و حتي همايش‌ ها و مسابقات و .. باعث شده تا امكان استفاده از اين نوع تبليغات براي هر شركتي و هر برندي وجود داشته باشد.

نمونه هاي مسكات ايراني و خارجي
برند هاي زيادي در داخل و خارج از كشور به سراغ كاراكتر تبليغاتي برند مي‌روند تا بتوانند عمق حضور خود در عرصه تجارت جهاني را بهبود ببخشند. اما در اين ميان، تعداد زيادي با شكست مواجه خواهند شد. براي جلوگيري از شكست در سفارش مسكات برند، رعايت چند نكته حائز اهميت است. اول اينكه مي­بايست نوع برند و كسب و كار مشخص گردد.

سپس بايد به اين نكته توجه گردد كه كه كدام نوع تصوير و شخصيت بهتر مي‌ تواند نوع شخصيت برند را بازتاب دهد، كه توجه به ويژگي منحصر بفرد بودن كاراكتر مسكات در اين بخش حائز اهميت است. بهتر است كه هيچگونه شباهتي ميان طرح مسكات يك برند با ساير برند ها وجود نداشته باشد، چرا كه به احتمال زياد در جهت عكس عمل خواهد كرد.

نمونه مسكات ‌برند هاي خارجي

KFC: چهره موسس به‌ عنوان لوگو مسكات به كار رفته است.
MICHELIN MAN: يك كاراكتر طراحي شده دقيقا مناسب با نوع برند
PEANUT BY PLANTERS: اين برند امسال، صد ساله مي‌ شود. جالب است بدانيد كه طرح كاراكتر آن را يك پسر بچه 14 ساله در سال 1916 طراحي كرده است. طرحي كه تا به امروز باقي مانده است.
گاو خندانLAUGHING COW : اين طرح نيز در سال 1921 طراحي شده و حسابي در دل مشتريان جاي گرفته است.
ميكي موس: كاراكتر مشهور كمپاني ديزني است كه براي هر كسي جذاب و قابل شناسايي است.
​ ​

COCO: يك ميمون شخصيت كارتوني كه در سال 1963 طراحي شد.
POPPIN FRESH BY PILLSBURY: يك مسكات اشيا كه در سال 1965 طراحي شد كه بر روي سر آن كلاه سر آشپزي و يك دستمال دور گردن وجود دارد.
نمونه مسكات ‌برند هاي داخلي

ميمون فانتزي چي توز: اين ميمون سوار بر موتور، براي همه ما آشنا است.
گاو محصولات لبني: آشنا ترين اين كاراكتر، بر روي برند روزانه است.
بيسكويت مادر: يكي ديگر از نمونه كاراكتر هاي موفق داخلي است.
ربات بانك صادرات: اين ربات نيز يك نوع كاراكتر اشيا است كه به خوبي در تبليغات اين سيستم بانكي استفاده شده است.
خرس عمو يادگار شركت ايران رادياتور
ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/4/23 ساعت: ۱۴ توسط:parsapar :